این ره که من می رفتم به قبرستان بود.

حالم را بهم می زد دانشگاه. دنیای آقای فلانی و خانم فلانی. آدمها چسبیده بودند دنبال اسم خاندانشان، بعد از جنسیتشان! 

من 7 سال الکی الکی خانم طاهری بودم.

"دیوونه خونه ی پردیس" را برای این راه انداختم که اولین مواجهه ام با دانشگاه حکم آدمِ بدبخت بازنده ی بیچاره ای را داشت در آغلی که مشتی گاوچران مست نشسته بودند پشتِ جا استادی اش نفهمی شان را تزریق می کردند به آدمها. اسمش را هم با تواضع گذاشته بودند "پردیس"، یعنی بهشتِ علم و دانش مثلا. نه اینکه از عقده ی اسمم که صدیقه بود این اسم را بگذارم روی وبلاگم.

دانشگاه هرمزگان قبرستان آمال و آرزوها و آینده و همه ی زندگی ام بود. خیلی تلاش کردم دوستش داشته باشم. با همه ی کثیفی و لجنیِ آدمهای داخلش. خیلی جان کندم تا استادهای گاوچرانم را بفهمم که هر بلایی مجاز بودند سرت می آوردند، فقط برای اینکه دلت نمیخواست مجیزشان را بگویی.

دانشگاه همه ی نشاط و جوانی ام را از من گرفت. ذوق و شوق و استعداد و هیجان و شورم برای نوشتن و کشف و لذت بردن از سومین دهه ی زندگی ام لابلای ترس و اضطراب و نفرت از مرفولوژی فلان گیاه و اثبات فلان فرمول خفه شد.

شرح دادنِ همه ی این 7 سال آدمِ الکی خوش میخواهد و روده ی دراز. که اقلا یادآوریِ گذشته ها خاطرِ خوشش را ناخوش نکند. این صفحه ی بنفش را بی نهایت دوست دارم. اما فکر کردن به اینکه استارتِ زنجره ی این دیوانه خانه ها برای چه خورد، و بعدترش چی سرم آمد عصبی ترم میکند. همه ی این چند روزی که اینجا ننوشتم یک چیزِ گنده کم داشتم.

کم آورده ام.

همانقدر که پارسال همین موقع، با انصرافم از دانشگاه مخالفت شد و عین همان آدمِ بدبخت بازنده ی اولِ پست، نشستم چارزانو خلوت ترین جای دانشگاه و زار زار گریه کردم به حال همه ی سالهایی که دانشگاه و آدمهای گُهش به لجن کشیدندش و حاضر نبودند رهایم کنند به این سادگی ها. ترم آخری ها را منصرف نمیکنند از تحصیل. اعدامی ها را هم خودکشی نمیکنند دمِ مرگ. تا لذت به دار کشیدنشان را از دست ندهند.

باز کم آورده ام. به مویی بند است حال و روز این روزهام.


الان که همه چیز دارد تمام می شود عین دختربچه ی 17-18 ساله ای که یهو ولش کرده اند توی دنیای عجیب غریب آدم بزرگها، گیجم. نمیدانم از کجا شروع کنم. همه ی این 7 سال را چطور جبران کنم. توی این 7 سال هیچ دوستی نداشته ام. کلی کار دارم. کلی دوست باید پیدا کنم. مزرعه ی تمساح هایم را راه بیندازم. بروم دنبال عکاسی. تا می توانم فیلم ببینم و کتاب بخوانم. قصه های نیمه کاره ام را بنویسم. قدم بزنم. روانشناسی بخوانم. با آدمها معاشرت کنم. مهربان تر باشم. با کودکانِ کار بروم پیک نیک. با بچه های سرطانی نقاشی بکشم. برای پیرمرد پیرزنها قصه بگویم. بلد شوم بی استرس و نفرت زندگی کردن را. وبلاگ بنویسم. بی هیچ وامی از هیچ دیوانه خانه ای. اسمش را هم بگذارم صدی دات کام

من چیز عجیب غریب سختی از شما نمیخواهم. فقط میشود دست مرا ول نکنید؟ می شود اینجا باشید؟ میشود وقتی کسی پرسید "چه خبر؟" جلوی گریه ام را بگیرید؟

نظرات 34 + ارسال نظر
موثق 1390/02/06 ساعت 01:39

برای منم بد بود. ولی من گروهمو داشتم، استادامو که یار بودن با ما، بعدترش هشتاد و چهاری‌ها رو داشتم و آخرسرم علاقه‌م به ادبیات. ولی همه ی اینا بازم باعث نشد که متنفر نباشم از اون مسیر لعنتی، از اون شوره‌زار مزخرف، از دانشجوهای گوسفندمون، از مشتی خاله‌زنک در و دهاتی.
می‌تونم حدس بزنم برای تویی که اونا رو نداشتی حتی، چی بوده این دانشگاه هرمزگان لعنتی...
کاش همکلاسم می‌شدی صدی
چه پایه‌ای می‌شدیم من و تو خدایی.
ولی غصه‌شو نخور. زندگی‌ت حالا مال خودته رفیق
به خاطر تلافی این هفت سالم که شده، برو حالشو ببر

تو تنها دوست من تو اون گُه دونی بودی

لی 1390/02/06 ساعت 01:59 http://www.leee.us

سلام . منتظر صدی دات کامت هستم . نمی تونستی به خاطر اون قضیه دندون رو جیگر بذاری وبلاگ آپ نکنی ؟ ها ؟ :D
بالاخره مهندس از مصدر هندسه ی کشاورزی شدی خدا را شکر

لی 1390/02/06 ساعت 02:00 http://www.leee.us

یعنی واقعا بدون تائیده ؟ خدای من یعنی دارم خواب می بینم ???
آخیش . حالا راحت می تونم فحش بدم به همه :D

لی 1390/02/06 ساعت 02:01 http://www.leee.us

آمد از ره فصل زیبای بهار

نوبهاران حلقه زد بر سبزه زار

پیک نوروزی رسید از آسمان

از سفر آمد پرستو نغمه خوان

باز شد چشم بنفشه بر بهار

زرد ونیلی در کنار چشمه سار

بخت اگر خواب است بیدارش کنید

عاشقانه باز بیدارش کنید

آمده نوروز در ایران زمین

خاک ما شد رشک فردوس برین

بوی نارنج وترنج و عطر بید

میتوان از تربت حافظ شنید

باز شد چشم بهاران بر خزر

شد صدف ها خانه ی در وگوهر

دشت ارژن باز هم بیدار شد

از شقایق دامنش گلنار شد

قاصدک آمد که مهمان آمده

بوی نرگس های ایران آمده

خاک من ای قبله گاه عاشقانه

نوبهارانت همیشه جاویدان

رودهایت پرخروش وبیقرار

کوه هایت سربلند واستوار

بند بند ما همه از خاک توست

تارو پود ما زخاک پاک توست

آمده نوروز در ایران زمین

خاک ما شد رشک فردوس برین

بوی نارنج وترنج و عطر بید

میتوان از تربت حافظ شنید

خون پاک عاشقی در جان ماست

ریشه این عشق در ایران ماست

هموطن نوروز تو پیروز باد

ای وطن هر روز تو نوروز باد

هموطن آمد دوباره نوبهار

شد سراسر خاک ایران لاله زار

شد فلک از باد نوروزی جوان

باز کرده چرخی از گل ارغوان

آسمان برداشت زیر ابروی عشق

پر شده دنیا ز عطر وبوی عشق

بخت اگر خواب است بیدارش کنید

عاشقانه باز بیدارش کنید

دامن ایران زگل سرشار شد

ای عزیزان موقع دیدار شد

بعد از این هر روز بهتر روز ما

جاودانه تا ابد نوروز ما

خون پاک عاشقی در جان ماست

ریشه این عشق در ایران ماست

هموطن نوروز تو پیروز باد

ای وطن هر روز تو پیروز باد

ای وطن هر روز تو نورز باد

( با صدای جمعی از خوانندگان بخوانید )

لی 1390/02/06 ساعت 02:02 http://www.leee.us

می دونی چیه صدی؟

لی 1390/02/06 ساعت 02:02 http://www.leee.us

دوست دارم یه کامنت بذارم

لی 1390/02/06 ساعت 02:02 http://www.leee.us

که تا حالا کسی نذاشته باشه

[ بدون نام ] 1390/02/06 ساعت 02:03

مثلا یه جمله فلسفی بگم از خودم با رویکرد اگیستانسیالیسم

لی 1390/02/06 ساعت 02:04 http://www.leee.us

یا یه شعر . بالاخره آزادیi دیگه .
من نمونه بارز به بی جنبه ی آزادی ندیده :D

لی 1390/02/06 ساعت 02:26 http://www.leee.us

عذر خواهی میکنم به خاطر کامنتای بی مزه ام که هیچ کدومشون به محتوای مطلبت نمی خورد . این کامنتا نشونه خوشحالی مضاعفه
:)

بعد میگن کوروش آسوده بخواب که ما ملت باجنبه و متمدن بیداریم. خواب نمیذارین واسه آدم!‏

H.b.P 1390/02/06 ساعت 02:33

Adamo mahdod mikonan, hamin mishe dige yeho mizane biron lee :)

H.b.P 1390/02/06 ساعت 02:37

ببین کلا همینه ، چیزه خیلی بیشتری پیدا نمیکنی صدی:)

سلام صدیقه جان، خخخخیلی خوشحالم که باز هم دست به کیبورد شدی ...
امیدوارم ( جووون مادرت ) دانشگات تموم بشه ! :))
مزرعه تمساح روهستم، عکاس پروژه، البته زیاد حساب نمیکنم
آتلیه عکاسی زدی، دست ما هم بگیر
فیلم خواستی، آرشیوم بد نیــست
قصه های نیمه کاره ات هم تمومش کن، زوووووود
سامی و مریم هستن. دقیقا "اینجا" واسه ی معاشرت :D
مهربانی عزیز ...
صدی دات کام ایــول بابا

مرسی انرژی دادی

مریم 1390/02/06 ساعت 09:26

به خودم امیدوار شدم صدی خوشحالم که تو شناختم نسبت به تو اشتباه نکردم
می دونی چیه شاید همه آدما اون جوری که میخواستن باشن نبودند و جرات گفتنشو هم ندارن
سال 80 بود یکی بهم گفت واسه زندگیت واسه تموم کارهایی که می خوای انجام بدی ، بجنگ و بعد آروم آروم باش ... اون موقع ها بچه تر از این حرفها بودم که بفهمم چی می گه ولی الان نه نگرانم ونه ترس دارم نسبت به کارهایی که دوست دارم انجام بدم چون مطمئنم وقت همه این کارها رو دارم و نقشه ها دارم واسه دنیای خودم و خودم !
به قول زهرا به خاطر تلافی این هفت سالم که شده، برو حالشو ببر

هادی 1390/02/06 ساعت 11:00

این صفحه بنفش هرچند دلبری کنه بازم کار گل کردنه ... کار دل همونیه که گفتی ... حالا به درد کار کردن میخوری . پلات نمایشنامه تو بفرست

خدائیش؟

باز خوبه که برگشتی به این صفحه بنفش. چیزای عجیب و غریب و سخت هم خواستی بگو. دیگه عجیب غریب تر از "دوریان" که دیگه نیست. :))))))

احسانم 1390/02/06 ساعت 20:33

این جماعت اینجا که نشون دادن هستن میمونن.منتظر آدم قصه هاشونم نیستن منتظر شخص نویسنده این خونه صورتین تا با کلی اتفاق تازه شروع کنه.(خیلی وقته خیلیامون معطل شروع کردنیم خیلیامون هنگیم قفلیم/کم و زیاد نزدیک و دور مال یه دهه ایم مال یه جامعه.دهه ی ما دهه گیجی مفرط)شما دست و ول نکن شاید کم کم دونه دونه همه شروع کنن به دوباره بودن.از از سر!!!!

دوباره از سر؟
قول؟

کیان 1390/02/07 ساعت 00:08 http://me-in-city.blogspot.com

کارهای خوبی پیش رو داری.. تقریبا به تمام اینها علاقه دارم. از برنامه هات مشخصه که کلی از لحظه های قشنگ انتظارت رو می کشن.
عکس بالای پست ارتباط جالبی با حرفی که می خواستی بزنی داشت. خیلی جالب بود.
مطمئنم با استعدادی که تو داری رسیدن به تمام اینها می تونه برات خیلی راحت باشه..
خوش باشی همیشه صدی جان

[ بدون نام ] 1390/02/07 ساعت 02:01

به مویی بند است زنگی ام این روزها . .

[ بدون نام ] 1390/02/07 ساعت 02:03

به مویی بند است زندگی ام این روزها . .

احسان رضائی 1390/02/07 ساعت 03:14

این جمله ی آخرت داغون کرد

احسانم 1390/02/07 ساعت 08:53

منتظره اشاره نباش تو شروع کن هرکی خواست پا میشه دس تو دس هرکی نخواست از کفش میره .هوای اردیبهشت جون میده واسه از اول بودن.به قول ایتالیایا گذشته فینیتو.هرچی هس روبرو.

;کاووس 1390/02/07 ساعت 12:05

سلام بار اوله که اومدم دیدم داری تخته می کنی نشستم همه چیت را خوندم.تو همیشه این قد دلت پر بوده اصلا اگه تو را اجازه بدن دیگه هی هی هی هی.ادم نمی مونه رو زمین کهوخیلیا بد بودن اصلا یه خوب درست و حسابی نذاشتی واسه کسی..خانمی من ده سال دانشگاه بودم همه استادام را دوست داشتم اصلا به خاطر اونا موندم حالا تو ..خب تنبلی و بدی خودت را یک کم بشین درمون کن..خودت مشکل داری وگرنه این همه یک طرف و خودت یک طرف اگه اونا بدن تو چی بودی که افتادی گیرشون؟اینقد بد نبین دنیا را دنبال خودت بگرد کلی گم شده ای انگار..دلم بررات سوخت سوخت سوخت.

مهدی 1390/02/07 ساعت 19:15

آبجی کوچیکه خوش اومدی.
خیلی خیلی خیلی خیلی خیلی خوشحالم

mosi 1390/02/08 ساعت 12:05

:)

mahbube 1390/02/08 ساعت 20:55 http://man4man.blogfa.com

ما دلبسته ات شدیم بابا اساسی
اصاً نباشی مُردیم رفتیم پی کارمون.
ممنون بابت بازگشت پیروز مندانه ات.تو رو خدا مـــــســــتـــدام بمون .

یه دختره... 1390/02/10 ساعت 20:25

اگه جای من بودی چیکار میکردی؟
تو شاید دوست صمیمی نداری عوضش کلی دوست غیرصمیمی داری
حداقل چندتا ادم داری که باهاشون بپلکی...
من چی؟خدا منو بوف کور افریده...
دلم میخواد معاشرت کنم ولی هیشکی رو ندارم...
زندگیم در مقابل اونچه تو رویامه نقطس.
خوش باشی

اِ اومدی دیوونه؟
می دونی از تو الاغ تر منم که بجای 7 سال ، 20 سال رفتم دانشگاه زیر دست اون استادنماهای نفهم تر از گاو. همونا که همش می خوان بی دردسر و زحمت از دانشجو بیگاری بکشن و بعدشم مقاله پشت مقاله از تزهای راهنمایی نکرده به اسمشون دربیاد و گروه و پایه بگیرن بر اساسش .
برو خدارو شکر کن که بعد 7 سال راحت شدی ولی یه توصیه بهت می کنم: رویاهات رو دو دستی بچسب و برو دنبالشون . به هر قیمتی که شده .

چشم

تو می تونی

یوخه 1390/02/11 ساعت 12:06

چشششششششششششششششششم :)

یوخه 1390/02/11 ساعت 12:24 http://ukhe2.blogfa.com

آپم صدی :)

پردیس 1390/02/12 ساعت 14:07

عزییییییییییییییییییییییزززززززززمممممممممیییییییییییی
میدونم که اصرارهای من باعث شد دوباره آپ کنی (چشمک!) :)
عاشقتم صدی یعنیا!
ولی این پست واقعا تاثیرگذار بود واقعااااااااااا (بوس)

کفشدوزک 1390/02/14 ساعت 02:31

اِ. پس چرا بنفش اش رو برداشتی ؟ عادت کرده بودیم بهش ها

Mehdi 1396/08/17 ساعت 01:45 http://asheghiogonah.blogfa.com

اولن کودوم ایرانی دیدی دانشگاهشو دوست داشته باشه خیلی کمند اونام شاید وورودیاشون خوب بودند بعدشم اون پاراگراف اخرت اونکارو رو منم خیلی وقت میخوام شروع کنم ولی نمیدونم چجوری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد